Útmutató a fenntarthatósági stratégiaalkotáshoz 1. rész
May 29, 2024A vállalati fenntarthatósági stratégia fontossága... nem csak a környezet szempontjából
Az egyre inkább teret nyerő globális tudatosság és társadalmi felelősségvállalás átalakította a vállalatok működését. Ugyanakkor a jelenlegi helyzetben a vállalkozások pénzügyi stabilitása vagy éppen üzleti előnyhöz jutása egyáltalán nem ellentétes a környezeti és társadalmi célok stratégiai megvalósításával.
Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy az ESG kritériumok hogyan formálják a modern üzleti életet, valamint elemezzük a rövid és hosszú távú célok összehangolásának szükségességét, ahol a fenntarthatóság a vállalati stratégia központi eleme.
Miről is szól a fenntarthatósági stratégia?
A fenntarthatósági stratégia olyan átfogó és célorientált terv, amelynek kidolgozása során a vállalkozás a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) szempontokat egyaránt beépíti a működésébe, a döntéshozatalába és a vállalati kultúrájába.
A fenntarthatósági stratégia túlmutat az elszigetelt intézkedéseken, ugyanis a fenntarthatósági elveket integrálja az alapvető üzleti folyamatokba. A stratégiában feltérképezi a vállalkozás, hogy a működése szempontjából, melyek a leglényegesebb kérdések a környezeti, társadalmi, vállalatirányítási szempontból. Például, hogy a tevékenységeit hogyan befolyásolja az éghajlatváltozás, milyen mértékben függ a természeti erőforrásoktól, hogyan érvényesülnek a vállalati kultúrájában az emberi jogok, a sokszínűség és befogadás, az üzleti etika és az átláthatóság.
A sikeres fenntarthatósági stratégia mérsékli a kockázatokat, lehetőséget teremt az innovációra, a növekedésre, a tehetséges munkavállalók bevonzására és megtartására, valamint pozitívan befolyásolja a márka értékét.
Miért fontos a fenntarthatósági stratégia?
A fenntarthatósági stratégia több okból is elengedhetetlen a vállalatok számára, amelyek messze túlmutatnak a környezeti és társadalmi előnyökön. Az ESG-tényezők (környezeti, társadalmi és irányítási) figyelembevételével és a fenntartható stratégia megvalósításával a vállalatok különböző szinteken juthatnak jelentős üzleti előnyhöz. Nézzük, melyek ezek!
Költségcsökkentés
A fenntarthatósági stratégia az erőforrás-hatékonyság előmozdításával közvetlenül csökkenti a költségeket. A fenntartható megoldások, például a víz- és energiafogyasztás csökkentése, a nyersanyagfelhasználás optimalizálása és a logisztika javítása csökkenthetik működési költségeket és ezáltal javíthatják a pénzügyi teljesítményüket.
Értékesítés növelése
Az ESG-tényezők befolyásolják a fogyasztói preferenciákat. Sok vásárló a fenntartható termékeket és szolgáltatásokat részesíti előnyben, ami az értékesítés növekedéséhez vezethet. Emellett a jó ESG-pontszámokkal rendelkező vállalatok gyakran kedvező feltételeket kapnak a pénzintézetektől, mivel alacsonyabb kockázatúnak tekintik őket.
Az innováció előmozdítása
A fenntartható működés szükségessége arra ösztönzi a vállalatokat, hogy kisebb környezeti hatással járó innovatív megoldásokat keressenek, például újrahasznosítható anyagok kifejlesztése, a hulladék csökkentése és tisztább technológiák alkalmazása révén.
A tehetségek megszerzése és megtartása
A fenntarthatósági stratégia segíthet a vállalatoknak a képzett munkaerő bevonzásában és megtartásában. A munkavállalók, különösen a fiatalabb generáció tagjai nem csak munkát keresnek céltudatosan, de munkaadót is és előnyben részesítik a fenntarthatósággal törődő vállalatokhoz.
Kockázatcsökkentés
A fenntarthatósági stratégia átfogó megközelítést kínál a kockázatkezeléshez is. A környezetvédelemmel, a munkavállalók biztonságával, az emberi jogokkal, valamint a törvényeknek és szabályozásoknak való megfeleléssel kapcsolatos szabványok beépítésével a vállalatok csökkenthetik a bírságokkal, jogi eljárásokkal és ezen keresztül a reputációval kapcsolatos kockázatokat. A befektetők az erős ESG-politikákat a hatékony kockázatkezelés mutatóinak is tekintik.
Csabai Hajnalka - Greenpact
Fenntarthatósági tanácsadás mellett képzésekkel is támogatunk
Workshopokkal
ESG reggelivel
Webinárokkal
Megismerheted a legfontosabb stratégiákat és gyakorlati megoldásokat, amelyekkel vállalatod környezettudatosabbá és hatékonyabbá válhat. Fejleszd tudásod szakértői útmutatással, és légy versenyképesebb a fenntarthatóság terén!