Megjelent az ESG beszámoló készítését szabályozó rendelet és a maximum kérdőív! Felkészül a teljes vállalkozói szektor?
Aug 16, 20242024.08.16-án megjelent a 13/2024. (VIII. 15.) SZTFH rendelet a vállalkozások fenntarthatósági célú átvilágítási kötelezettségei teljesítésének részletszabályairól.
Kiket érint az ESG beszámoló készítése? Röviden? Mindenkit.
Persze ennyire nem lehet leegyszerűsíteni a jelen helyzetet, de nem is szeretnénk.
Az első ESG beszámolót az érintetti körök a következő ütemezés szerint készítik el és teszik közzé:
- 2024-ben: az ESG adatszolgáltatást önként vagy szerződésben vállaló szervezet
- 2025-ben: az a tőzsdén jegyzett nagyvállalkozás, amelynél az üzleti évet megelőző üzleti évben a mérleg fordulónapján a következő három mutatóérték közül bármelyik kettő meghaladta a következő határértéket: a mérlegfőösszege a 10 milliárd forintot, az éves nettó árbevétel a 20 milliárd forintot, az átlagosan foglalkoztatottak száma az 500 főt
- 2026-ban: az a nagyvállalkozás, amelynél az üzleti évet megelőző üzleti évben a mérleg fordulónapján a következő három mutatóérték közül bármelyik kettő meghaladta a következő határértéket: a mérlegfőösszege a 10 milliárdforintot, az éves nettó árbevétel a 20 milliárd forintot, az átlagosan foglalkoztatottak száma a 250 főt.
Azonban fel kell készülnie annak a vállalkozói körnek is, akik ezen cégeknek beszállítói, ugyanis a beszámoló több ponton is kiterjed a beszállítók adataira is.
A rendelet főbb tartalma
Kockázatkezelés és ESG szempontok: A rendelet előírja, hogy a vállalkozásoknak kötelességük kidolgozni olyan kockázatkezelési rendszereket, amelyek az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) kockázatokra fókuszálnak. Az ESG szempontok ma már nem csupán opcionális elemek, hanem központi szerepet kapnak a vállalkozások működésében. A rendelet hangsúlyozza, hogy a vállalkozásoknak proaktívan kell azonosítaniuk és kezelniük ezeket a kockázatokat, hogy hosszú távon is fenntartható működést biztosítsanak.
Átvilágítás és ellenőrzés: A rendelet kötelezővé teszi a vállalkozások és beszállítóik rendszeres átvilágítását. Ez az átvilágítás lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy azonosítsák a potenciális káros hatásokat, amelyek az ellátási láncukban vagy saját tevékenységükben rejtőzhetnek. Az átvilágítás során feltárt problémák kezelése kulcsfontosságú a kockázatok minimalizálása érdekében. A rendszeres ellenőrzés nemcsak a kockázatok csökkentését szolgálja, hanem segít a vállalatoknak abban is, hogy megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak és javítsák piaci pozíciójukat.
Dokumentáció és megfelelés: A rendelet szigorú dokumentációs követelményeket is előír. A vállalkozásoknak részletesen dokumentálniuk kell a kockázatkezelési folyamatokat, az átvilágítás eredményeit és a megvalósított intézkedéseket. Ez a dokumentáció alapvető fontosságú, mivel biztosítja a megfelelést a rendelet előírásainak, és alapul szolgálhat a jövőbeni döntéshozatal során. A dokumentáció hiánya vagy hiányossága súlyos következményekkel járhat, beleértve a pénzügyi szankciókat és a vállalat hírnevének csorbulását.
A beszámoló által érintett főbb témakörök:
- Zöld minősítés
- Éghajlatváltozás
- Szennyezés
- Víz
- Biológiai sokféleség
- Hulladék, körforgásos gazdaság
- Egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség
- Munkakörülmények, életszínvonal, egészségvédelem
- Érintett közösségek jogai
- Külső érintettek
- Családbarát követelmények
- Vállalkozási irányítási rendszerek
- Vállalkozásvezetés
- Üzleti etika
- Felelős ellátásilánc-menedzsment
- Képzés, szemléletformálás
👉🏻 Tudtad? A díjmentes 30 perces konzultáció során segítünk a vállalkozásod érintettségének beazonosításában!Kérj megkeresést ITT
Külön kiadták a beszállítók esetében alkalmazható maximális adatkört tartalmazó kérdőíveket, amelyeket szétbontottak több kategóriára azért, hogy az ESG beszámoló kötelezett vállalkozás pontosan lássa mely adatokat kérdezheti meg a beszállítóitól, hiszen az ESG beszámoló kiterjed a beszállítói lánc átvilágítására is! A közvetlen szállítók átvilágításához az SZTFH rendelet 4. § (10). bekezdése a nyújt segítséget úgy, hogy tételesen felsorolja azon megválaszolandó kérdéseket, amelyek a szállítók méretéhez és földrajzi elhelyezkedéséhez igazodnak. A fenti SZTFH rendelet 4. §-a 10. bekezdése a következő kategóriákba sorolja a szállítókat:
- a) magyarországi, Európai Gazdasági Térséghez tartozó országbeli (a továbbiakban: EGT-országbeli) vagy svájci székhelyű, ESG törvény 7. § 26. pontja szerinti nagyvállalkozásnak minősülő, közvetlen szállítók,
- b) magyarországi, EGT-országbeli vagy svájci székhelyű, az ESG törvény 7. § 19. pontja szerinti középvállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók,
- c) magyarországi, EGT-országbeli vagy svájci székhelyű, az ESG törvény 7. § 17. pontja szerinti kisvállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók,
- d) magyarországi, EGT-országbeli vagy svájci székhelyű, az ESG törvény 7. § 25. pontja szerinti mikrovállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók,
- e) az a) – d) pont szerinti szervezetek kivételével – a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet tagállambeli (a továbbiakban: OECD-országbeli) székhelyű, az ESG törvény 7. § 26. pontja szerinti nagyvállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók,
- f) az OECD-országbeli székhelyű, az ESG törvény 7. § 19. pontja szerinti középvállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók,
- g) az OECD-országbeli székhelyű, az ESG törvény 7. § 17. pontja szerinti kisvállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók,
- h) az OECD-országbeli székhelyű, az ESG törvény 7. § 25. pontja szerinti mikrovállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók,
- i) a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet tagállamain kívüli országbeli (a továbbiakban: egyéb országbeli) székhelyű, az ESG törvény 7. § 26. pontja szerinti nagyvállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók,
- j) az egyéb országbeli székhelyű, az ESG törvény 7. § 19. pontja szerinti középvállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók,
- k) az egyéb országbeli székhelyű, az ESG törvény 7. § 17. pontja szerinti kisvállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók,
- l) az egyéb országbeli székhelyű, az ESG törvény 7. § 25. pontja szerinti mikrovállalkozásnak minősülő közvetlen szállítók.
A vállalkozás a (10) bekezdésben lévő kategorizálás szerinti kérdéseket tartalmazó kérdőívet, továbbá az SZTFH rendelet 2. melléklete szerinti adatlapot az SZTFH honlapján közzétett formátumban küldi meg a közvetlen szállítói részére kitöltésre.
Nem szeretnék most kitérni az 522 soros excel pontos adattartalmára amely igen közel áll a beszámoló adattartalmi köréhez, azonban érdemes egy példát kiragadni, amelyben bemutatjuk pontosan hogyan is érinti a beszállítókat az ESG beszámolót készítő cég adatszolgáltatási kötelezettsége. Ha kibontjuk a szennyezés témakörén belül a karbonlábnyomhoz kapcsolódó adatszolgáltatást, akkor máris láthatóvá válik, hogy potenciálisan bizony igen sok adatot kell szolgáltatniuk az egyes beszállítóknak is:
- Szennyezés
- Vállalkozásában az elmúlt két üzleti évben mekkora volt az üvegházhatású gázok teljes, közvetlen (Scope 1) kibocsátása?
- Vállalkozásában az elmúlt két üzleti évben mekkora volt az üvegházhatású gázok teljes közvetett (Scope 2) kibocsátása a LOKÁCIÓ alapú megközelítés szerint?
- Vállalkozásában az elmúlt két üzleti évben mekkora volt az üvegházhatású gázok teljes közvetett (Scope 2) kibocsátása a PIACI alapú megközelítés szerint?
- Vállalkozásában az elmúlt két üzleti évben mekkora volt az üvegházhatású gázok teljes nem saját tulajdonú közvetett (Scope 3) kibocsátása a felsorolt kategóriákban?
- kategória - Beszerzett áruk és szolgáltatások (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Tőkejavak (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Üzemanyag- és energiafelhasználással kapcsolatos tevékenységek, amelyek nem tartoznak az 1. vagy 2. kategóriába (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Az ellátási láncban a vállalkozási tevékenységet megelőző szállítás és disztribúció (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Működés során keletkezett hulladék (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Üzleti utazások (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Alkalmazottak napi szintű közlekedése (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Bérbe vett eszközök a termelési lánc elején (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Az ellátási láncban a vállalkozási tevékenységét követő szállítás és disztribúció (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Értékesített termékek feldolgozása (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Értékesített termékek használata (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Értékesített termékek élettartamának végén történő kezelése (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Bérbe vett eszközök a termelési lánc végén (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Franchise (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
- kategória - Befektetések (üzleti év) [tonna szén-dioxid-egyenérték]
Két dolog egyértelműen látható: Mindazok a vállalkozások amelyek beszállítói a rendeletben meghatározott ESG beszámoló köteles vállalkozásoknak, hamarosan szemben fogják találni magukat egy potenciálisan igen komoly adatszolgáltatást jelentő kérdőívvel, amelyhez nem biztos, hogy rendelkeznek a megfelelő adatokkal. Másrészt pedig a kérdőívek tartalma előrevetíti azt is, hogy bár van különbség a vállalkozás mérete szerint megkülönböztetett kérdőívek adattartalma között, de azért a mikrovállalatoktól is bekérhető összesen 382 sorban feltüntetett adat. Azt tegyük hozzá gyorsan, hogy ezek a maximum bekérhető adatok, tehát ennél csak kevesebbet lehet kérni, többet nem.
Kikhez fordulhatnak a vállalkozások, ha nem boldogulnak egyedül a kérdőív kitöltésével?
Ezért hozta létre az SZTFH az akkreditált ESG tanácsadók rendszerét, amelyben csak az akkreditációval rendelkező tanácsadók segíthetnek a vállalkozásoknak kitölteni a kérdőívet, vagy adatgyűjtési, kockázatkezelési és egyéb rendszereket létrehozni.
A jogszabály két típust különít el:
- természetes személy (illetve egyéni vállalkozó) és
- jogi személy.
A 11/2024. (VIII. 8.) SZTFH rendelete alapján a jövőben az lehet ESG tanácsadó, aki:
- felsőfokú végzettséggel rendelkezik,
- 500 óra ESG szakmai gyakorlatot tud igazolni,
- az MGFÜ által akkreditált ESG tanácsadókat oktató intézmény által
szervezett ESG tanácsadói képzés keretében ESG Tanácsadó képesítést szerzett. A képzettséget 2026. június 30-ig kell igazolni. - büntetlen előéletű és
- nincs köztartozása.
A jogi személyeknek legalább min. két bejelentett munkavállalóval (vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonnyal) kell rendelkezni, min. 30-30 órában foglalkoztatva - továbbá a természetes személyre vonatkozó kritériumokat teljesíteniük kell önállóan is.
Kérdésed van? Fordulj hozzánk a kapcsolati oldalunkon bizalommal!
Források:
https://njt.hu/jogszabaly/2024-13-20-8K
https://sztfh.hu/tevekenysegek/esg-hatosagi-tevekenyseg/esg-kerdoiv/
Fenntarthatósági tanácsadás mellett képzésekkel is támogatunk
Workshopokkal
ESG reggelivel
Webinárokkal
Megismerheted a legfontosabb stratégiákat és gyakorlati megoldásokat, amelyekkel vállalatod környezettudatosabbá és hatékonyabbá válhat. Fejleszd tudásod szakértői útmutatással, és légy versenyképesebb a fenntarthatóság terén!