Hogyan készíts fenntarthatósági stratégiát?
Apr 02, 2024A fenntarthatóság nem csupán többletköltséget, hanem a legtöbb esetben racionalizálást, tudatosabb működési folyamatokat, vagy éppen hatékonyabb munkaszervezést jelent. Vagyis egy tudatosabb gondolkodásmódot és vállalatvezetést.
Olyan hosszú távú üzleti stratégia, amely a gazdasági szempontok mellett a környezetvédelmi és társadalmi-szociális szempontokat is beépíti a mindennapi munkafolyamataiba és ehhez a szükséges erőforrásokat (pénz, munkaerő stb.) is biztosítja.
A kampányszerű fenntarthatósági és ad hoc programok felett eljárt az idő: vagy stratégiai szintre tudja emelni egy vállalat a fenntarthatóságot, vagy hosszú távon kockáztathatja piaci pozícióját, ahogyan ezt az értéklánc kapcsán is olvashattad.
Stratégiai szempontból a fenntarthatóság a leghatékonyabb erőforrás-felhasználást jelenti.
Hogyan lehet felelős a vállalatirányítás?
A cél az, hogy a vállalkozás minden vezetője érezze magáénak a fenntarthatóság iránti elkötelezettséget és ezt képviseljék a munkatársaik felé is. Fontos, hogy ne csak a vállalkozás vagy a terület vezetője, hanem mindenki sajátjának érezze a kitűzött célok elérését, mert ez tipikusan egy olyan terület, ahol csak együtt tudjuk elérni a célokat. Az első lépés azonban a vezetői elkötelezettség.
Fenntarthatósági célok integrálása a vállalati stratégiába
A vállalatok integrálhatják a fenntarthatósági célokat: a környezetvédelmet, társadalmi felelősségvállalást és gazdasági fenntarthatóságot a hosszú távú üzleti stratégiájukba. Ez jelentheti például a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését, megújuló energiaforrások használatát és az etikus ellátási lánc fenntartását.
Fenntarthatósági szempontok prioritása a döntések előkészítéseiben. Mit is jelent ez a gyakorlatban?
Ez arról szól, hogy legyen az gazdasági, munkaügyi vagy beszerzési kérdésről és azonos súlyú döntési opcióknál a fenntarthatóbb megoldás mellett döntsenek a vállalkozás vezetői.
Kommunikáljatok nyíltan a fenntarthatósági teljesítményetekről és rendszeresen tegyétek közzé a környezeti, társadalmi és gazdasági hatásukat. Az átláthatóság növeli a stakeholderek* bizalmát és segíti a folyamatos fejlődést. A vállalatok együttműködhetnek stakeholdereikkel, beleértve a beszállítókat, ügyfeleket, munkavállalókat és a helyi közösségeket, hogy megértsék és kezeljék fenntarthatósági kihívásaikat. Ez a párbeszéd elősegítheti a közös célkitűzések megfogalmazását és a társadalmi felelősségvállalás erősítését.
*A stakeholderek a vállalatok életében azok a személyek, csoportok vagy szervezetek, akik érdekeltek vagy érintettek a vállalat tevékenységeiben, döntéseiben és teljesítményében. Ez magában foglalhatja a vállalat részvényeseit, alkalmazottait, ügyfeleit, beszállítóit, a helyi közösségeket, a szabályozó hatóságokat, a kormányt stb.
Stakeholderek befolyásolják vagy befolyásolhatják a vállalat stratégiáját és működését és közvetlenül vagy közvetetten érintettek a vállalat sikereiben és kihívásaiban is. Ezen kívül az érintettek körét kibővíthetik azok a csoportok is, akik a vállalat környezeti és társadalmi hatásait érzékelik, mint például a környezetvédelmi szervezetek és a fogyasztóvédelmi csoportok.
Mit kell tenned, ha stratégiai szempontból akarod felülvizsgálni a céged működését?
1. Szektoranalízis
Első lépésként vizsgáld meg mélyrehatóan az iparágadra jellemző kihívásokat és lehetőségeket a fenntarthatóság szempontjából.
2. Mérés és értékelés
A fenntarthatósági működés nem csupán a vállalat belső folyamatairól szól, hanem arról is, hogy ezek a folyamatok hogyan hatnak a különböző érdekelt felekre. A stakeholderek különböző elvárásokkal és aggodalmakkal rendelkeznek. Az ő meghatározásuk és az őket érintő témák azonosítása lehetővé teszi a vállalat számára, hogy célzottan kezelje ezeket az elvárásokat és aggodalmakat.
Vizsgáld meg, hogy a vállalkozásod erőforrásait hol tudod racionalizálni. Hogyan?
Térképezd fel a vállalkozásod fenntarthatóságra gyakorolt hatásokat, számítsd ki a kibocsátásokat (üvegházhatású gázok, vízlábnyom). Mérd fel az éghajlat-változással kapcsolatos kockázatokat és lehetőségeket.
Ezzel a lényegességi elemzéssel beazonosíthatod, mik a befolyásaid, milyen hatásokat eszközölhetsz fenntarthatósági szempontból. Érdemes ezeket minősíteni kis-közepes-nagy hatásvolumen szempontjából. Az azonosított lényeges témák és a kettős lényegességi elemzés* alapján a vállalatok jobban tudják integrálni a fenntarthatósági szempontokat stratégiai döntéshozatali folyamataikba. Ez lehetővé teszi számukra, hogy hosszú távú stratégiáikat a fenntarthatósági célok és elvárások mentén alakítsák ki.
*Kettős lényegességi elemzésben egyfelől megvizsgálod, hogy milyen mértékű a klímaváltozás a vállalkozás pénzügyi mutatóira gyakorolt hatása, valamint azt, hogy a vállalkozásnak milyen hatása van a környezetre és a társadalomra.
3. Célok meghatározása
Határozz meg ambíciózus, de elérhető rövid-, közép- és hosszútávú célokat és kötelezed el magad a megvalósításuk mellett. Érdemes a legnagyobbal kezdeni, hiszen ott rövid távon is mérhető és érzékelhető hatást tudunk eszközölni. Kezeld és csökkentsd a negatív hatásokat.
4. Megvalósítás és annak folyamatos ellenőrzése és visszacsatolása
Dolgozd ki a konkrét cselekvési terveket, intézkedéseket, majd a roadmap kialakítása után jöhetnek a munkafolyamatok és azok részletes kidolgozása. Ezt követően jelöld ki a felelős munkatársakat a végrehajtáshoz. A következő lépés: a vállalati integráció, azaz a stratégia mentén jó gyakorlatok beépítése a működési folyamatokba és a termelési/szolgáltatási rendszerbe.
5. Kompenzálj
Támogasd a kutatás-fejlesztéseket. Azokat a hatásokat pedig, amelyeket ma még nem tudsz helyben kezelni, kompenzáld olyan projektek támogatásával, amelyek máshol támogatják a kibocsátások és a negatív hatások csökkentését.
Ha nem tudod biztosan, hogyan kezdd el stratégiai szinten az átalakítást, vagy milyen fenntarthatósági célokat tűzz ki, kérd egy tanácsadó segítségét! Az 1-2 órás konzultáció során meg tudjátok vizsgálni, hogy a te vállalkozásodnak mely kritikus pontjaival érdemes kezdeni, milyen reális célokat érdemes kitűzni. Kattints IDE és foglalj időpontot!
Aránylag kis lépésekkel is nagy változtatásokat lehet elérni és a fenntarthatóság irányába terelni a vállalkozás gazdaságpolitikáját.
Kezdd el még MA!
Csabai Hajnalka - Greenpact
Fenntarthatósági tanácsadás mellett képzésekkel is támogatunk
Workshopokkal
ESG reggelivel
Webinárokkal
Megismerheted a legfontosabb stratégiákat és gyakorlati megoldásokat, amelyekkel vállalatod környezettudatosabbá és hatékonyabbá válhat. Fejleszd tudásod szakértői útmutatással, és légy versenyképesebb a fenntarthatóság terén!